Aktualności - Prudnik

50 - LECIE AUTA SYRENA

23.03.2007
0 0 0 0
Prudnik

Syrena - rodzina samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w Polsce w latach 1957 - 1983.

Kalendarium
1953 - powołanie zespołu konstruktorów (główni konstruktorzy: Karol Pionnier (podwozie), Fryderyk Bluemke (silnik) i Stanisław Panczakiewicz (nadwozie) w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie
1955 - pięć prototypowych Syren bierze udział w rajdzie
20 marca 1957 - rozpoczęcie produkcji modelu 100
1960 - rozpoczęcie produkcji modelu 101
1961 - rozpoczęcie produkcji modelu 102 i 102 S
1962 - rozpoczęcie produkcji modelu 103
1965 - rozpoczęcie produkcji modelu 104
1968 - pierwsze próby skonstruowania wersji dostawczej Syreny 104
1968 - opracowanie projektu Syreny Laminat
1971 - prototypy wersji dostawczej Syreny (R-1, R-2, R-3)
21 sierpnia 1972 - przeniesienie produkcji do Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej, po wyprodukowaniu 177 234 sztuk, rozpoczęcie produkcji modelu 105
1972 - rozpoczęcie produkcji seryjnej wersji dostawczej R-20 i Syreny Bosto
30 czerwca 1983 – zakończenie produkcji po wyprodukowaniu 521 311 sztuk

Inne prototypy: Syrena Sport, Syrena Mikrobus, Syrena 110.

Zespół napędowy samochodu Syrena posiadał polski trenażer czołgowy wprowadzony do jednostek szkolnych w 1969.

Prosta i mocna konstrukcja oparta na ramie zaowocowała powstaniem wielu przeróbek i modernizacji. Powstały prototypowe wersje kombi, Sport i wiele samów (np. kabriolet). Wymieniane były silniki, elementy podwozia, skracane, lub wymieniane nadwozie. Popularności sprzyjała także niska cena i moda.

Syreny brały udział w Rajdzie Monte Carlo, po raz pierwszy w 1960 model 101, z dwu cylindrowym silnikiem o mocy 28 KM i standardową skrzynią biegów a od seryjnego różniący się dodatkowymi reflektorami, pasami bezpieczeństwa i drobnymi dodatkami. Wystartowały dwa zespoły fabryczne: Marian Zatoń z pilotem Stanisławem Wierzbą oraz Marek Varisella z pilotem Marianem Reptą. Syrenki rajd ukończyły.

Pośród wielu prototypowych kontynuacji klasycznej syreny polscy projektanci z BKPMot opracowali w 1964 Syrenę 110. Prototyp ten miał nadwozie typu hatchback (uznaje się, że pierwszym samochodem o nadwoziu tego typu był Renault 16, który ukazał się równolegle z Syreną 110).

Nazwy potoczne
skarpeta
kurołapka, zającówka (dobra do łapania zajęcy przez otwierane drzwi pod prąd) - wersje 100 - 104
zipa
królowa poboczy


Autor: Zarząd Fundacji